dimarts, 17 de juliol del 2007

Deslingüitzar-se

De vegades, fins i tot els qui suposadament més hauríem de dominar la llengua ens quedem sense paraules. Se'ns fa un nus a la gola, se'ns neguen els ulls i se'ns acceleren els batecs del cor. I no som capaços de verbalitzar el que ens està passant.

És curiós... Tanta làbia per parlar de gramàtica, tanta seguretat quan ens pregunten com es pronuncia tal o tal paraula... i tot d'una la capacitat lingüística que ens caracteritza es fon. Quedem bloquejats pels records, i només gosem servir-nos de la mirada per fer saber als altres com ens trobem, perquè no tenim més recursos.



I optem per treure'ns les sabates, estirar-nos al llit, apujar el volum de l'iPod i -tenint present la imatge paradisíaca del dia que vam veure sortir el sol a Menorca- decidim de traslladar-nos al nostre món lingüísticament tan perfecte, on tot quadra, on a cada so hi correspon un únic símbol fonètic, on les paraules s'escriuen només d'una manera, on no hi ha crítiques ni diatribes que ens puguin ferir, on -sobretot- no dubtem, on tenim clar el que és correcte i el que cal fer a cada moment.

Però la llista de cançons del reproductor, tard o d'hora, sempre s'acaba. O els germans piquen a la porta de l'habitació, o ens criden per anar a sopar, o ens truca un amiga... I amb un fil de veu encara tremolosa procurem fer com si res, esbossem un somriure de compromís i, fent el cor fort, tornem a la realitat imperfecta, mirant que els diccionaris no quedin gaire lluny, perquè al capdavall són de les poques coses que ens donen SEGURETAT.


D'això, jo en dic deslingüitzar-se a velocitat estratosfèrica.

20 comentaris:

Xavier Borràs ha dit...

Jo els diccionaris els tinc ja al navegador..., i ara no sé què fer amb tot el pany de paret que ocupen. M'estaré, també, deslingüitzant?

Marçal Girbau ha dit...

Salutacions!

El fenomen que descrius, més propi dels moments neomístics de les nostres vides que dels neomaterialistes, és també anomenat pels moviments "zen" de la televisió com "un procés d'autoconeixemen cap al nostre interiort", i sentencien que la manca de paraules és perquè, visca la lògica, quan ho vius és quan més t'aproximes a l'autèntica i essencial veritat...


Ara bé, el que és científicament, a totes llums, irrefutable és que repassejar per, rebanyar-se a, reviure i reriure Menorca és esdevenir REFELIÇ.

Espero que ens anem trobant per la xarxa! Records de tots els pinyols!

Esteve Cardús ha dit...

Inspirat per la lectura del teu text em permeto suggerir amb tota la humilitat del món el post: DESCRIVINT L'INDESCRIPTIBLE a http://estevecardus.blogspot.com (clica damunt l'enllaç que trobaràs a sobre de la columna dreta)

Anònim ha dit...

Ara entenc per què la paraula " somicar " és bona amiga teva …….
Ets massa maca ( en sentit general , no només en l’accepció física del mot) per merèixer somicar sovint..

PD(1): Ara ja saps quin és el quart tret que comparteixes amb la Marina.

PD(2): Quan vegis aquest missatge ( potser d'aquí a mesos repassant els teus posts inicials ) , esborra-ho ;-) . Que ningú s'en assabenti ;-)

una lingüista ha dit...

Ffalip V: Tinc una proposta. Per què no aprofitem aquest post arraconat on ningú no ens pot veure ni llegir per comunicar-nos? En cas afirmatiu, prosseguiria a fer-te una primera pregunta. Espero la teva resposta, i espero també que no et sàpiga greu que et tutegi.

;-)

Anònim ha dit...

Oye , me acabo de enterar que tambien hablas euskara !!! , oh my fucking God !!!! , y eso no lo tiene Marineta . Yo intente aprender euskara con 18 años , pero lo deje a las dos semanas jajajaja , demasiado complicado y mi falta innata de perseverancia . Me quede en etxeberria = la casa nueva .
Me intriga saber por que piensas que soy del Zaplanalandia ?? .


PD(1): Aunque seas una plebeya , hablando occitan y euskara te perdono casi todo . Asi que te permito que me tutees , ademas hay que ser flexible con la periferia de mi Reino , que luego uno se queda con el sambenito de centralista .

Anònim ha dit...

Se me olvidaba . No has borrado mi mensaje en pla catalanesch ... Recuerda que tengo una reputacion de genocida lingüistico . No seas " dolentota " y no dejes huellas de mi momento de debilidad . ;-)

una lingüista ha dit...

Doncs sí, èuscar també. Ja ho veus, quantes sorpreses! La diferència: tu dues setmanes, jo 5 anyets. ;-)

Ja vaig dir que el fet que fossis del PV era només una hipòtesi. I ara la descarto. Algun dia ja et diré per què.

Veig que es confirma la dita que diu que una flor no fa estiu: això de llegir-te en català se m'ha acabat, oi?

Primera pregunta: com has trobat aquest blog? A través de quin enllaç? És que sabent quins blogs freqüentes, puc saber més de tu.

Segona pregunta (puc?): perquè tries aquest títol reial si -pel que sembla- darrere si amaga una ideologia diametralment oposada a la que aquell monarca propugnava?

Anònim ha dit...

1) Respecto a como llegue a tu blog , he de decir que ademas de leer principalmente el Mundo y el Marca ( cosa que por lo que se ve aun no te lo crees del todo , y repito que no miento ) tambien me gusta pasarme por sitios al lado oscuro de la fuerza , como por ejemplo el bloG del mayor activista a favor de la forma " blog " y no bloc ;-) , es decir el azote del Termcat y del pobre Diari de Balears , que por cierto esta mañana he estado leyendo dos articulos suyos del año 1977 . Alli fue donde vi a una tal " Anna " , nueva por esos lares , que de forma timida y diciendole en un anexo al mensaje que eso " no era para publicar " , le preguntaba casi retoricamente (porque ella ya sabia la respuesta ) si el " perquè " que habia escrito , no debia ser " per què ". Al dia siguiente fue corregido . Entonces me dio la curiosidad de clicar ( palabra no aceptada por la limpiadora , fijadora y hacedora del esplendor ) encima de " Anna " , y es como llegue a tu bloG . Seguramente si no hubieras corregido a G.B. no me hubieras llamado la atencion . Y ya en tu lar me hizo gracia ver lo de " lingüista elitista " . Supongo que me gusto tu forma de luchar por tu lengua ( tanto me da que sea catalan, como si hubiera sido gaelico o tagalop.... ) , hecho que valoro a pesar de ser un genocida cultural ( supongo que sera cosa de mis remordimientos ) , supongo que tambien me hizo gracia ( siempre en el buen sentido de la palabra ) ver tu fobia cada vez que ves un texto con faltas de ortografia en propaganda , etiquetaje , señales de circulación ( piño incluido ) , tu mail a Bonpreu con un estilo diferente al de Eric y su Ejercito del Fenix , tambien me hizo gracia eso de que esperabas ansiosamente y con ilusion que llegase el lunes para salir a la calle y hacer tus estadisticas lingüisticas...., tambien me gusto tu forma de escribir como por ejemplo en el post de tu buen amigo " Somicar " (aunque que quede entre tu y yo , pero yo diria que es " femna " ;) ) y un largo etc ……... Se podria decir que mi encuentro con tu blog fue como cuando sales de marcha una noche y te quedas prendado de una chica que no es despampanante pero que tiene algo en su sonrisa que te hace mirarla fijamente como si tuviera un iman . ( Y eso que aun no sabia lo del occitan o el euskara ) . Luego me decidi a intervenir , y fue cuando te metiste con mi sintaxis , cosa que estuvo a punto de dar por finalizada mi efimera etapa por aqui porque tanta impertinencia de una plebeya con su rey legitimo era gran ofensa , pero en tus siguientes mensajes te mostraste como un dulce azucarillo y buena plebeya , asi que “ nos reconciliamos “ :-p

2) Lamentablemente no puedo decirte por que utilizo el nick de Felipe V ….Quizas en el futuro lo pueda hacer . Ahora no puede ser .

3) Pues si , parece que mis mensajes en catalan fueron tan efimeros como las corridas de toros que habras visto en tu vida . Solo escribo en “ lingua catalaunica “ cuando me pongo tierno jajajaja , asi que ya sabes , pon otro mensaje depre como este ( supongo que te habia dado calabazas un valenciano que pronunciaba muy claras las “ erres “ finales ;-) ) , y aparecera su majestad para decir que tienes una sonrisa preciosa e intentar animarte ( tema el de la sonrisa que desde que has puesto lo del pakistani te lo esta diciendo “ to cristo “ , pero que conste que yo fui el primero con lo de “ Ets massa maca … :-p
O sino ya sabes , lo del audio o video cantando Els Segadors y me tendras hablando catalan durante 2 meses .

4) Cuando has dicho lo de la carta al Avui ( diario que apenas leo , quizas una vez cada dos meses y con suerte ) , me he ido a la hemeroteca , y como salia tu nombre me ha dado por googlear , y me he llevado una sorpresa al ver que incluso con poco mas de 18 años ( calculo yo ) , ya dabas conferencias !! http://www.caoc.cat/memories/05/ima/Cardedeu.jpg aunque yo diria que el de la fila segunda a la derecha que estaba un poco sobado :-p … Si viviera por Barchinona iria a una de tus conferencias :-) ( si es que has vuelto a hacer otra , claro :-p )
Incluso sales en una pagina ofreciendo tus servicios de traduccion al occitano …. Ya se a quien recurrir si algun dia lo necesito , ( Supongo que si te suelto un piropo en pla catalanesch , me rebajas un 50% )


Bona nit . I si surts tapa’t i fes bondat .

PD: Oye , estas segura que aqui no nos ve nadie ?? . A mi me da que los muros son demasiado bajos , y que una tropa de mirones nos pueden estar observando mmmmmmm , pero bueno, tu conoces mejor que nadie tu casa , asi que me fiare de ti .
PD(2): Borra mis mensajes anteriores de esta charla , y cuando leas este , tambien borralo . Venga , portate bien .

una lingüista ha dit...

1) M'ho podia imaginar. Ara ja sé d'on véns. El fet que la segona part del comentari es publiqués va ser degut a un descuit d'en Gabriel, que a continuació ja vam arreglar per mail. I si vaig fer-li la correcció és perquè considerava que la confiança que hi ha m'ho permetia, no em prenguis pas per una jove irreverent.

2) En aquest punt només et mereixes un altre dels meus "ja", tan ambigus.

3) Ídem (i no, no m'havia deixat cap valencià...).

4) Veig que has descobert la meva activitat com a conferenciant i traductora! ;-)

PD: Tranquil, no crec que ens miri gaire gent. I, en qualsevol cas, tot el que m'hagis de dir tu, tot un rei, m'ho pots dir davant dels altres, oi?

Anònim ha dit...

Si no hubiera leido vuestros mensajes del post de la " lavanderia " , ni me habría acordado que mañana celebrais la Diada , a menos que el Mundo me lo recordase mañana :-p
Es curioso , me he puesto a googlear sobre la fiesta , y al ver por todas partes el nombre de Felipe V he tenido una sensacion muy rara...... y hasta aqui puedo contar porque nos esta viendo " to Dios " .

Que paseis una buena Diada :-) y no desafineis demasiado con Els Segadors que es demasiado precioso para que cuatro fracasados a castings de OT lo jodais ;-)

Ab Deus siatz ( de mi propia cosecha :-p )

PD(1) : No me ha quedado claro a que te referias concretamente con lo de " idem " . Idem a que ??

PD(2): Aunque se que nunca vas a hacerme caso ,espero que algun dia borres mis mensajes de este post . Femna entremaliada !!!!

PD(3): No podia ser tan cabron de firmar con mi nick preferido , siendo mañana el dia que es .

una lingüista ha dit...

En primer lloc, apreciadíssim Felip, no cal que et tallis, aquí hi entra ben poca gent... i els que hi entren tenen tot el dret a assabentar-se d'aquesta doble personalitat de la reencarnació del personatge més odiós de la nostra història... ;-)

I no entenc perquè dónes per fet que una servidora desafina? Qui et diu que no canto com els àngels?

Aquell "ídem" volia dir que l'única resposta que em mereixia el punt número 3 del teu comentari era, també, un "ja" dels meus.


Representa que t'he d'agrair que no signis amb el nick de sempre...? Jo t'agrairé altres coses, ja ho saps, però aquesta...

Anònim ha dit...

PD: Ja

Llunt ha dit...

No sé què pretenies amb la coça que m´has etzibat aquest matí al post " Missing " . Era necessari que allò que vaig posar en aquest post de " deslingüitzar-se " ( que encara que és evident que podia ser vist per tothom , jo m'ho prenia com a una mena de " privat " on deia coses que potser no volia posar en altres xerrades ) ho " fessis públic " al post de " Missing " ??

Amb el meu comentari no era pas la meva intenció d'anar de perdonavides com si digués : " us faré un favor i demà no us tocaré els collons " , ans al contrari , el que volia dir ( som ben conscient que la meva redacció no era d'allò més aclaridora i assumeixo la meva errada ) era que ja era ben hora d'acabar per la meva part amb la brometa de " Felipe V " ( brometa que tenia una raó d'ésser , una mica rara , però ara ja no importa ) , potser havia anat massa lluny o llunt ( com diuen pel Regne de València ) i que n'era conscient que el meu nick i sobretot la meva actitud i mon capteniment podien fer la guitza a algú o àdhuc ofendre'l . De fet quan vaig dir allò de : " he tenido una sensacion muy rara...... y hasta aqui puedo contar...." , aquesta sensació estranya , no era més que dir eufemísticament " sensació de culpabilitat " per haver fet conya amb un personatge tant odiat per vosaltres .

Així que no tinc cap mena de problema per demanar disculpes si amb la meva actitud he ofès algú.

Adéu.

una lingüista ha dit...

Ei, que no era cap "coça", eh! De debò... No em diguis que t'ho has pres malament, sisplau... Ostres, no anava per aquí la cosa, de veritat... Només volia situar els lectors, dir-los a qui pertanyia aquell comentari, res més. No veus que tant jo com -crec que- la majoria dels que voltem per aquí ja ens havíem adonat que rere aquell Felip V hi havia algú amb unes idees força diferents de les d'aquest rei? Va, no te m'enfadis... A més, jo en cap moment he encaminat ningú cap a aquest post, no crec que ningú hi hagi vingut, francament.

De manera que aquestes disculpes que demanes tampoc no les llegirà ningú, però tant és, perquè no crec que siguin necessàries: si en algun moment vas passar-te de la ratlla, va ser més aviat atacant-me directament a mi, cosa que ja et ben perdono.


Va, mos reconciliam...? ;-)

Llunt ha dit...

Hoc , ENS :-p reconciliEM :-p ... ;-)

Anònim ha dit...

Primer, l'ipod no m'agrada, jo noto la diferència entre un mp3 i un so normal, encara que sordegi d'una orella. Segon, tu tens l'onomasticon a casa teva?

una lingüista ha dit...

ANÒNIM: Primer, jo estic encantadíssima amb l'iPod, molt millor que el meu antic mp3. Segon, per què m'ho dius això de l'Onomasticon?

Anònim ha dit...

Esperava que Coromines hauria posat el meu cognom a l'Onomasticon i no l'hi va posar.

una lingüista ha dit...

ANÒNIM: Bé, segueixo sense entendre per on van els trets de la teva intervenció...